جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • مقالات آموزشی
  • ویدئوهای آموزشی
  • آموزش های صوتی
  • بانک اطلاعات روانشناسان
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 071-32360878
  • shirazmoshaver2@gmail.com
perm_identity
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره ها
  • بلاگ
شیراز مشاور | بانک اطلاعات روانشناسی شیراز
  • صفحه اصلی
  • آموزش ها
    • مقالات آموزشی
    • آموزش های ویدئویی
    • آموزش های صوتی
  • درباره ما
  • بانک اطلاعات روانشناسان
  • پرسش و پاسخ
ورود و ثبت نام

وبلاگ

شیراز مشاور | بانک اطلاعات روانشناسی شیراز بلاگ مقالات کیفیت « یادگیری‌ » در شخصیت سالم چگونه است؟

کیفیت « یادگیری‌ » در شخصیت سالم چگونه است؟

access_time1401/09/13
perm_identity ارسال شده توسط ادمین سایت
folder_open مقالات
visibility 67 بازدید
کیفیت یادگیری در شخصیت سالم

یادگیری: کیفیت یادگیری در  شخصیت سالم

برای دنبال کردن سلسه مراتب شخصیت سالم اینجا کلیک کنید.

همه‌ی‌ آدم‌ها چیزهای‌ زیادی‌ آموخته‌اند. تجربه‌های‌ روزمره، گفتگوها، کتاب‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های‌ رادیو و تلویزیون همه به نوعی‌ در حال ارائه‌ی‌ اطلاعات به ما هستند. ما در هر لحظه‌ی‌ بیداری‌ در حال دریافت اطلاعات از جهان هستیم و به نحوی‌، همیشه در معرضِ یادگیری قرار داریم. شیوه‌ی‌ یادگیری شخصیت‌های‌ بالیده و سالم تفاوت چشمگیری‌ با دیگران دارد.

گروهی‌ از افراد در مورد سبک زندگی‌ خود یک‌بار برای‌ همیشه تصمیم گرفته‌اند. آن‌ها تغییر نمی‌‌کنند مگر آنکه شیوه‌ی‌ زندگی‌‌شان دچار بُن‌بست شود. اگر تغییری‌ در شرایط بیرونی‌ رُخ ندهد که مانع راه و روش معمول آن‌ها شود، آن‌ها سال‌های‌ سال به یک روش زندگی‌ می‌‌کنند.

پس با اطلاعاتی‌ که در تمام ساعات شبانه‌روز وارد مغزشان می‌‌شود چه می‌‌کنند؟

آن‌ها این اطلاعات را در فایل‌هایی‌ از مغزشان ضبط می‌‌کنند که هیچ ارتباطی‌ با زندگی‌ روزمره‌شان ندارد. اگر در جایی‌ لازم باشد اطلاعات‌شان را به رخ دیگران بکشند، یا مورد سؤالی‌ قرار گیرند که ضروری‌ باشد آن فایل‌ها را باز کنند، آن‌ها را می‌‌گشایند، اطلاعات‌شان را به زبان می‌‌آورند و سپس فایل را می‌‌بندند و به شیوه‌ی‌ مرسوم به زندگی‌ ادامه می‌‌دهند.

درواقع، این اطلاعات صرفا در گفتگوها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و به نحوی‌ «کپسوله» شده‌اند که به هیچ وجه در «فایل‌های‌ اجرایی‌ مغز» تأثیری‌ ایجاد نکنند! تجربه‌های‌ زندگی‌ در این افراد تأثیری‌ کاربردی‌ ندارند و موجب تغییری‌ در نوع نگرش آن‌ها نمی‌‌شوند. تجربه‌ها در این افراد پس از وقوع، به‌سرعت به بایگانی‌ ذهن سپرده می‌‌شوند. گویی‌ دیگر نیازی‌ به دسترسی‌ به آن‌ها نیست.

کیفیت یادگیری
کیفیت یادگیری

شخصیت‌های‌ سالم متفاوت رفتار می‌‌کنند

آن‌ها اطلاعات را در «ویترین» یا «بایگانی‌» نمی‌‌گذارند. هر کتابی‌ که می‌‌خوانند، هر فیلمی‌ که تماشا می‌‌کنند و هر گفتگویی‌ که درگیرش می‌‌شوند، ممکن است در کلیه‌ی‌ انتخاب‌های‌ روزانه‌ی‌‌شان اثرگذار باشد.

آن‌ها به دقت به اطلاعاتِ دریافت شده می‌‌نگرند و از خود می‌‌پرسند: «آیا لازم است این اطلاعات تغییری‌ در فایل‌های‌ اجرایی‌ ذهن من ایجاد کنند؟ چه تغییری‌؟»

بنابراین، روابط، اخلاقیات، انتخاب‌ها و عملکرد شغلی‌ و اجتماعی‌ شخصیت‌های‌ سالم، در معرض «بازنگری‌ دائمی‌» قرار دارند.

***

همراه با مرور برنامه‌ی‌ روزانه‌ی‌ خود سعی‌ کنید هر هفته در یکی‌ از کارهای‌‌تان بازنگری‌ کنید و آن را به سبک جدیدی‌ انجام دهید.

***

وقتی‌ صحبت از «تغییرپذیری‌» می‌‌کنیم، لازم است که آن را از «تلقین‌پذیری‌» تفکیک کنیم. افراد «تلقین‌پذیر» به محض دریافت اطلاعات جدید، آن را جایگزین اطلاعات قبلی‌ می‌‌کنند. درواقع، آن‌ها «انتخاب نمی‌‌کنند» که کدام اطلاعات جایگزین کدام برنامه و دستورالعمل قبلی‌ شود، آن‌ها «مغلوب اطلاعات» هستند. اگر یک آگهی‌ تبلیغاتی‌، یک فیلم سینمایی‌ یا یک ملاقات بلافاصله انتخاب‌های‌ ما را تغییر دهد، این ممکن است نشانه‌ی‌ «تلقین‌پذیری‌ بالا» در ما باشد. آنچه این حالت را در شخصیت‌های‌ سالم از «یادگیری» متمایز می‌‌کند، فرایند «تأمل» و «انتخاب» است. افراد بالیده در نقطه‌ی‌ تعادلِ میان «شخصیت‌های‌ متعصب» و «شخصیت‌های‌ متلون» قرار دارند.

مشاور شیراز
مشاور شیراز

انسان‌ها تعریف‌های‌ مختلفی‌ از زندگی‌ دارند

برخی‌ زندگی‌ را یک مسابقه‌ی‌ بزرگ می‌‌دانند و برخی‌ آن را یک قمار بزرگ می‌‌بینند. طبیعی‌ است کسانی‌ که زندگی‌ را «مسابقه» می‌‌دانند مهم‌ترین وظیفه‌ی‌ خود را «تلاش و حرکت» ببینند و آن‌ها که زندگی‌ را یک «قمار» می‌‌بینند چشم انتظار «شانس‌های‌ ویژه» باشند یا شکست‌های‌‌شان را ناشی‌ از «بدشانسی‌» بدانند.

یادگیری در شخصیت سالم
یادگیری در شخصیت سالم

یکی‌ از تعریف‌های‌ زندگی‌، زندگی‌ را «مدرسه» می‌‌داند. کسانی‌ که این تعریف را پذیرفته‌اند، حتی‌ مشکلات و شکست‌های‌ زندگی‌ را تئاتری‌ می‌‌دانند که قرار است در حین «مشاهده» و «مشارکت» در آن نمایش، چیزهایی‌ را بیاموزیم. با چنین تعریفی‌ از زندگی‌، بر خلاف دو تعبیر قبلی‌، شکست و پیروزی‌ مفهوم خود را از دست می‌‌دهند. «به‌دست آوردن» و «از دست دادن» گرچه به ظاهر دو فرایند متضاد هستند، اما همچون دو تیغه‌ی‌ قیچی‌ برای‌ وظیفه‌ی‌ واحدی‌ با هم همکاری‌ می‌‌کنند و آن وظیفه‌ی‌ «تربیت شدن» و «رشد» ماست. در این چارچوب ذهنی‌، مهم‌ترین وظیفه‌ی‌ ما مشاهده‌ی‌ دقیق و تأمل و تفکر است.

 

بسیاری از مشکلات روانشناختی قابل حل هست. برای رزرو وقت روانشناسی بالینی با ما تماس بگیرید: 07132360878

اطلاعات جامع روانشناسان شیراز با ویدئو و رزرو نوبت مشاوره

اشتراک گذاری:
برچسب ها: شخصیت سالمکیفیت یادگیریمشاور شیرازیادگیری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • قدرت تصمیم‌ گیری
    صفر تا صد قدرت تصمیم‌ گیری درست – قسمت دوم

    11 بازدید

  • قدرت تصمیم‌ گیری
    صفر تا صد قدرت تصمیم‌ گیری (دایماً اشتباه یا باهوش بی نقص؟)

    17 بازدید

  • صفر تا صد تفکر انتقادی
    صفر تا صد تفکر انتقادی (زرنگ بودن یا کلاه رفتن سر مان؟)

    20 بازدید

  • تفکر انتقادی
    صفر تا صد تفکر انتقادی (زرنگی یا کلاه رفتن سر مان؟)

    21 بازدید

  • خشم و کنترل خشم
    خشم و آموزش کامل و کاربردی کنترل آن

    24 بازدید

جستجو برای:
دسته بندی مطالب
  • آرشیو مشاوران
  • مقالات
  • ویدئوها
  • ویژه
دسته های پرسش و پاسخ
  • دسته اول (0)
  • دسته چهارم (0)
  • دسته دوم (0)
  • دسته سوم (0)
  • سوالات (0)
تابلوی امتیازات

سایت شیراز مشاور مرجعی مطمئن برای آگاهی شما از بانک اطلاعات تماس با روانشناسان شهر شیراز می باشد.

  • location_on
    آدرس مطب: شیراز، فرهنگشهر، طبقه فوقانی شیرینی تمشک
  • phone_android
    071-32360878
  • email
    shirazmoshaver2@gmail.com
تمامی حقوق برای سایت شیراز مشاور محفوظ می باشد.
keyboard_arrow_up