کیفیت « یادگیری » در شخصیت سالم چگونه است؟
یادگیری: کیفیت یادگیری در شخصیت سالم
برای دنبال کردن سلسه مراتب شخصیت سالم اینجا کلیک کنید.
همهی آدمها چیزهای زیادی آموختهاند. تجربههای روزمره، گفتگوها، کتابها، فیلمها و برنامههای رادیو و تلویزیون همه به نوعی در حال ارائهی اطلاعات به ما هستند. ما در هر لحظهی بیداری در حال دریافت اطلاعات از جهان هستیم و به نحوی، همیشه در معرضِ یادگیری قرار داریم. شیوهی یادگیری شخصیتهای بالیده و سالم تفاوت چشمگیری با دیگران دارد.
گروهی از افراد در مورد سبک زندگی خود یکبار برای همیشه تصمیم گرفتهاند. آنها تغییر نمیکنند مگر آنکه شیوهی زندگیشان دچار بُنبست شود. اگر تغییری در شرایط بیرونی رُخ ندهد که مانع راه و روش معمول آنها شود، آنها سالهای سال به یک روش زندگی میکنند.
پس با اطلاعاتی که در تمام ساعات شبانهروز وارد مغزشان میشود چه میکنند؟
آنها این اطلاعات را در فایلهایی از مغزشان ضبط میکنند که هیچ ارتباطی با زندگی روزمرهشان ندارد. اگر در جایی لازم باشد اطلاعاتشان را به رخ دیگران بکشند، یا مورد سؤالی قرار گیرند که ضروری باشد آن فایلها را باز کنند، آنها را میگشایند، اطلاعاتشان را به زبان میآورند و سپس فایل را میبندند و به شیوهی مرسوم به زندگی ادامه میدهند.
درواقع، این اطلاعات صرفا در گفتگوها مورد استفاده قرار میگیرند و به نحوی «کپسوله» شدهاند که به هیچ وجه در «فایلهای اجرایی مغز» تأثیری ایجاد نکنند! تجربههای زندگی در این افراد تأثیری کاربردی ندارند و موجب تغییری در نوع نگرش آنها نمیشوند. تجربهها در این افراد پس از وقوع، بهسرعت به بایگانی ذهن سپرده میشوند. گویی دیگر نیازی به دسترسی به آنها نیست.
شخصیتهای سالم متفاوت رفتار میکنند
آنها اطلاعات را در «ویترین» یا «بایگانی» نمیگذارند. هر کتابی که میخوانند، هر فیلمی که تماشا میکنند و هر گفتگویی که درگیرش میشوند، ممکن است در کلیهی انتخابهای روزانهیشان اثرگذار باشد.
آنها به دقت به اطلاعاتِ دریافت شده مینگرند و از خود میپرسند: «آیا لازم است این اطلاعات تغییری در فایلهای اجرایی ذهن من ایجاد کنند؟ چه تغییری؟»
بنابراین، روابط، اخلاقیات، انتخابها و عملکرد شغلی و اجتماعی شخصیتهای سالم، در معرض «بازنگری دائمی» قرار دارند.
***
همراه با مرور برنامهی روزانهی خود سعی کنید هر هفته در یکی از کارهایتان بازنگری کنید و آن را به سبک جدیدی انجام دهید.
***
وقتی صحبت از «تغییرپذیری» میکنیم، لازم است که آن را از «تلقینپذیری» تفکیک کنیم. افراد «تلقینپذیر» به محض دریافت اطلاعات جدید، آن را جایگزین اطلاعات قبلی میکنند. درواقع، آنها «انتخاب نمیکنند» که کدام اطلاعات جایگزین کدام برنامه و دستورالعمل قبلی شود، آنها «مغلوب اطلاعات» هستند. اگر یک آگهی تبلیغاتی، یک فیلم سینمایی یا یک ملاقات بلافاصله انتخابهای ما را تغییر دهد، این ممکن است نشانهی «تلقینپذیری بالا» در ما باشد. آنچه این حالت را در شخصیتهای سالم از «یادگیری» متمایز میکند، فرایند «تأمل» و «انتخاب» است. افراد بالیده در نقطهی تعادلِ میان «شخصیتهای متعصب» و «شخصیتهای متلون» قرار دارند.
انسانها تعریفهای مختلفی از زندگی دارند
برخی زندگی را یک مسابقهی بزرگ میدانند و برخی آن را یک قمار بزرگ میبینند. طبیعی است کسانی که زندگی را «مسابقه» میدانند مهمترین وظیفهی خود را «تلاش و حرکت» ببینند و آنها که زندگی را یک «قمار» میبینند چشم انتظار «شانسهای ویژه» باشند یا شکستهایشان را ناشی از «بدشانسی» بدانند.
یکی از تعریفهای زندگی، زندگی را «مدرسه» میداند. کسانی که این تعریف را پذیرفتهاند، حتی مشکلات و شکستهای زندگی را تئاتری میدانند که قرار است در حین «مشاهده» و «مشارکت» در آن نمایش، چیزهایی را بیاموزیم. با چنین تعریفی از زندگی، بر خلاف دو تعبیر قبلی، شکست و پیروزی مفهوم خود را از دست میدهند. «بهدست آوردن» و «از دست دادن» گرچه به ظاهر دو فرایند متضاد هستند، اما همچون دو تیغهی قیچی برای وظیفهی واحدی با هم همکاری میکنند و آن وظیفهی «تربیت شدن» و «رشد» ماست. در این چارچوب ذهنی، مهمترین وظیفهی ما مشاهدهی دقیق و تأمل و تفکر است.
بسیاری از مشکلات روانشناختی قابل حل هست. برای رزرو وقت روانشناسی بالینی با ما تماس بگیرید: 07132360878
اطلاعات جامع روانشناسان شیراز با ویدئو و رزرو نوبت مشاوره
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
۷ توصیه تضمینشده به والدین کودکان دچار ترس از تنهایی و تاریکی
10 بازدید
-
۳ روش کاربردی به شدت حیاتی به والدین کودک لجباز که جلوی تخریب آینده کودک را میگیرد
20 بازدید
-
۱۷ روش کاربردی و عملی برای پایان دادن به قهر بین زن و شوهر
28 بازدید
-
تکنیکهای مدیریت زمان برای کودکان: تعادل بین بازی، مطالعه و استراحت
152 بازدید
-
برنامهریزی روزانه برای کودکان: چگونه یک روتین موثر ایجاد کنیم؟
149 بازدید